DE AANLEIDING – Zwier is jong. Zwier is in 5 jaar tijd met enorme creatie kracht uit de grond getrokken en het is ongelooflijk dat er in zo een korte tijd zo een eigen en relevant bedrijf staat, dat zo ontzettend geliefd is, maar…. de markt en concurrentie reageert natuurlijk.
“Bij onze oprichting waren we een absolute innovator, nu zien we overal kopieën.”
BLUE OCEAN THEORY & ZWIER – We zijn gestart met samen scherp krijgen wat er eigenlijk aan de hand is. De Blue Ocean Theory kan veel inzicht brengen. Het werd opeens kristal helder dat Zwier zich na een aantal jaar in een rode ocean begaf. Met vele concurrenten, waarin het gevecht gaat in wie het snelste, goedkoopste, grootse of wendbaarste is. Maar Zwier is van origine een vernieuwer, een lans-breker.
“Al snel werd duidelijk dat Zwier het sterkte staat wanneer het bij zijn kern blijft: een innovator, een vernieuwer.”
We staken de koppen bij elkaar: Waarom loopt de verkoop niet meer zo soepel als het altijd deed? Maar ook vragen als: in welke rol voelen de founders zich het meest thuis? Hoe willen we in de markt staan? Welke interne krachten en zwaktes zien we binnen de organisatie? Hoe reageren klanten op het concept en hoe reageren concurrenten? Welke externe trends en bewegingen zien we? Welk deel is terug te redeneren naar de C-periode en welke niet? Met al deze vragen maakten we een start aan de volgende fase; het analyseren van het bedrijf, de context en de omgeving. Waar willen we op in spelen en hoe krijgen we dat in een helder verhaal waar het hele team achter kan gaan staan.
“Dit heldere inzicht is de basis geweest voor de strategische pijlers voor de komende 5 jaar.”
STRATEGISCHE PIJLERS – Een blog post over de strategische pijlers volgt snel, maar voor wie niet kan wachten vind je hierboven een kleine teaser. 🙂