De Heerlijckyt van Elsmeren is een prachtig domein met kasteel in België. Midden in vele hectaren eigen OER oude natuur, staat dit kasteel dat helderheid, koers en handgrepen miste voor hun volgende stap.
“de bezieling die al in de hoofden en harten zat, opgraven, verwoorden en verbeelden. Gezamenlijk, als team”
De Heerlijcke mensen, frijs, vernieuwend, eigen creeeren samen met de eigenzinnige OER oude plek een voedignsbodem voor transformatie. Elke dag komen gasten naar deze plek om zichzelf en anderen weer verder te ontwikkelen en uitdagen, om daarna de wereld buiten dit domein weer mooier te kleuren.
“We vonden samen de focus in koers met behulp van onze 3 bomen methode”
En deze groep bezielers had ondersteuning nodig. De strategie, die al in de lucht hing en in sommige hoofden zat/ Ze opgegraven uit het team, helder worden verwoord en verbeeld, scherper neergezet en gedragen door het team. En, zoals passend is voor dit domein, ook meteen met de voeten in de klei. Hoe zetten we deze strategie meteen om in een besluitvormingsgereedschap? Wat zijn concreet onze doelgroepen en hoe spreken we die aan?
“Concrete handvatten in het omzetten van die hoog-over strategie. Die zochte we en die vonden we.”
Strategie zetten is 1, maar het omzetten in dagelijkse keuzes is nog niet zo eenvoudig. Bij de start van onze samenwerking benoemden we helder dat juist dat, die handgrepen, is waar we naar op zoek zijn. Om een klein tipje van de sluiter op te lichten zie je hierboven een video met hoe we creativiteti gebruiken om anders droge, taaie (financieel gedreven) uitgangspunten zichtbaar, herinnerbaar en implementeerbaar maakten.